Ravinnon rasvat


Tervetuloa ravitsemusasiantuntijamme Cessin ruokafaktojen ääreen! <3

Joskus teemme terveellisestä syömisestä ehkä liian monimutkaista, vaikka itse asiassa se ei ole kovin vaikeaa – hieman tukea siihen toki voi tarvita, vaikka ravitsevan reseptiikan muodossa. Rasvoista puhutaan myös paljon, mutta onneksi nykyään paljon positiivisemmassa ja kannustavammassa muodossa kuin vielä hetki sitten. Me Vennerillä kannustamme monipuolisuuteen myös rasvan osalta, ja uskomme että terveellisessä ruokavaliossa on tilaa monenlaisille rasvoille – osalle toki enemmän kuin toisille!

Myös Vennerin ruokakassissa tämä on tietenkin huomioitu, ja jokaisen kassin mukana perhe saa myös monipuolista oliiviöljyä, joka taipuu niin ruuanlaittoon kuin kastikkeeksikin. 

Ravinnon rasvat

Rasvaa on turhaa pelätä. Laadukas rasva on erittäin tärkeä ravintoaine koko elimistömme hyvinvoinnin ylläpitämisessä eikä sen syöntiä ole syytä pelätä. Kyse on lähinnä siitä, millaista rasvaa suuhunsa laittaa.

Elimistömme ei pysty valmistamaan kaikkia rasvahappoja itse, vaan osa on saatava ruuasta. Kyseisiä rasvahappoja kutsutaan välttämättömiksi rasvahapoiksi. Erityisen tärkeitä välttämättömiä rasvahappoja ovat omega-3- ja omega-6-rasvahapot, joilla on monia terveyttä edistäviä vaikutuksia. Kyseisiä rasvahappoja tarvitaan aivojen rakennusaineeksi, niillä on roolinsa myös hermoston osissa sekä tulehduksilta suojaavana tekijänä. Välttämättömät rasvahapot toimivat myös solukalvojen rakennusaineena, vitamiinien lähteenä ja vaikuttavat kylläisyyden tunteen sytyttämiseen sekä hormonien muodostumiseen.

Rasvoissa, kuten muissakin ruoka-aineissa on hyvä panostaa laatuun sekä monipuolisuuteen - rasvanlähteitä vaihtamalla monipuolistat saamiesi rasvojen ravitsemuksellista laatua. Hyvien rasvojen lähteitä on useita, kuten kasviöljyt, pähkinät, siemenet, avokado ja kala. Kasviöljyt kannattaa valita maun ja käyttötarkoituksen mukaan, niitä voi käyttää monipuolisesti ruuanvalmistukseen ja leivontaan.

Yleisimmät kodista löytyvät kasviöljyt ovat rypsi- ja oliiviöljy. Rypsi- ja oliiviöljy maistuvat selkeästi erilaisilta. Sen lisäksi maku voi vaihdella myös oliiviöljystä ja rypsiöljystä toiseen. Rypsiöljy on yleensä maultaan miedompaa. Myös oliiviöljyllä voi paistaa (tai sen ja voin sekoituksella!) ja se onkin joka kodin hyvä perusöljy, joka puolestaan sisältää terveydelle hyödyllisiä polyfenoleja eli antioksidantteja.

Salaatteihin, marinadeihin ja leivän kanssa tarjoiltavaksi sopii puolestaan laadukas kylmäpuristettu oliiviöljy (neitsytoliiviöljy), sillä sen ominaisuudet eivät toimi kuumassa. Oliiviöljyllä sanotaan olevan useita terveysvaikutuksia sisältäen lukemattomia elimistölle hyvin hyödyllisiä yhdisteitä sekä runsaasti omega-6-rasvoja ja polyfenoleja. Erilaisia öljyjä on hyvä vaihdella juuri niiden eri ominaisuuksien ansiosta, siksi rypsi- ja oliiviöljy ovat molemmat käyttämisen arvoisia ruuanlaitossa, samoin kuin muut mahdolliset pähkinä/kasvipohjaiset öljyt. 

Valitsemalla monipuolisesti eri rasvan lähteitä saamme tarvitsemamme rasvahapot. Kaikkia rasvoja tarvitaan sopivassa tasapainossa, lukuunottamatta teollisia transrasvoja. Keittiöstä on hyvä löytyä pari erilaista öljypulloa eri käyttökohteiden ja makumaailmojen vuoksi – ja kalaa kannattaa valita lautaselle ainakin muutaman kerran viikossa.

 Rasvojen muistilista:

  • Monipuolisuus on valttia – keho tykkää, kun sille antaa monipuolisesti erilaisia rasvoja, kuitenkin pääasiassa pehmeitä mutta mahdollisimman luonnollisia.
  • Käytä hyviä ja laadukkaita rasvoja päivittäin ruuanlaitossa. Kovetettuja kasvirasvoja, transrasvoja sisältäviä ruokia, kuten teollisia leivonnaisia, suolaisia herkkuja sekä uppopaistettuja ruokia on hyvä välttää. 
  • Rasvainen kala, pähkinät, siemenet, avokado, kananmuna, voi ovat kasviöljyjen lisäksi hyviä rasvanlähteitä.
  • Öljyissäkin luomu takaa puhtauden.
  • Säilytä öljyt viileässä, pimeässä ja tiiviisti suljettuna, sillä ne härskiintyvät helposti. Öljyostoksilla valitse tummaan lasipulloon pakattu tuote.

- Cessi 

Ps. Tämän postauksen kuvituksena olevan ihanan salaatin kastikkeeksi sopii erinomaisesti pelkkä neitsytoliiviöljy, tai sen ja sitruunan mehun sekoitus! Helppoa, eikö. :)