Miten nujertaa kevätväsymys?


Kevätväsymys & kasvisvoittoinen ruokavalio

Keväällä meitä ympäröivä luonto herää talven jäljiltä, valo lisääntyy ja ihmiset piristyvät. Moni saattaa ajatella, että keväällä oma jaksaminen tulisi olla huipussaan, ja että valon lisääntyessä meidän tulisi olla energisiä ja väsymättömiä aamusta iltaan. Mutta mitä tehdä, jos olotila ei olekaan niin aurinkoinen?

 Kevätväsymyksen syntysyitä ei tiedetä tarkkaan. Se voi johtua valonmäärän vaihteluista, talven työpaineiden kasautumisesta tai yksinkertaisesti siitä, että talven aikana elimistön ravintovarat on ehdytetty.

Onneksemme voimme saada elinvoimaa ja apua vetämättömyyteen Vennerin kauppakassista. Runsas kasvisten määrä, ruuan laatu sekä hyvät rutiinit edesauttavat virkeämpää oloa.

Tässä muutama vinkki kevätväsymyksen karkottamiseen:

1. Ruokarytmi

Kun kehomme ja mielemme kaipaa elinvoimaa, on tärkeää pitää kiinni tasaisesta verensokerista sekä fiksusta ateriarytmistä. Kun ruokarytmi on kunnossa, olo pysyy vireänä pitkin päivää.

2. Puoli kiloa päivässä

Tuo kevään värit lautaselle! Pyri syömään kasviksia, hedelmiä ja marjoja vähintään 500g päivässä – mielellään jopa 800g päivässä. Puoli kiloa on noin 5-6 kourallista, muista, että osan HeVi-osaston herkuista voi piilottaa smoothieen ja joku päivän pääaterioista voi olla kasvisruokapohjainen.

Syömällä värikästä ruokaa, huolehdimme samalla riittävästä antioksidanttien saannista. Antioksidanttien vähyys ja ns. oksidatiivinen stressi saattaa aiheuttaa väsymystä, uniongelmia ja mielitekoja. C-vitamiini on hyvä esimerkki antioksidantista, se auttaa myös raudan imeytymistä ja edesauttaa näin ollen jaksamista. 

3. Syö riittävän runsaita aterioita

Monipuolisen ruokavalion lisäksi riittävän suuri energiansaanti on erittäin tärkeässä roolissa. Jos saamme kulutukseen nähden liian vähän energiaa - meitä luonnollisesti myös väsyttää. Ruokia ei tule jakaa sallittuihin ja kiellettyihin – mutta valkoiset viljat ja sokeri ovat hyvä jättää herkutteluhetkiin, sillä herkut eivät saa syrjäyttää oikeaa ruokaa. Ruoka ensin-ajatusmallilla pääsee pitkälle.

4. Uni

Nuku itsellesi sopiva määrä. Yöunien merkitys terveyteemme on uskomattoman tärkeää! Väsyneenä himoitsemme usein epäterveellisiä herkkuja emmekä jaksa keskittyä töihin, uuden oppimiseen saatikka arkiaskareisiin. Unen tarve on yksilöllinen, mutta on terveillä aikuisilla yleensä 7—9 tuntia, lapsilla enemmän. Jos herättyäsi olet virkeä, olet nukkunut sopivasti.

5. Ulkoile

Vaikka sohva kutsuisi töiden ja tarha/koulupäivän jälkeen, lähde ulkoilemaan, edes hetkeksi. Aurinko ja raitis ilma piristävät mieltä. Ulkona ollessa kannattaa myös keskittyä hengittämiseen – tämä on tapa rentoutua ja päästää irti kiireestä.

Tärkein vinkki:
Anna itsellesi aikaa. Keväällä ilmenevä väsymys taittuu yleensä parissa-kolmessa viikossa, kun keho on tottunut lisääntyneeseen valoon.

Terkuin Cessi ❤️

Ostamalla Venner-ruokakassin tai sen osan autat apua tarvitsevaa perhettä syömään paremmin. Saat itsekin inspiroivaa reseptiikkaa (sen saman, minkä perhekin saa kassin mukana + vähän muitakin!), raikkaita kuvia someen jaettavaksi, ja jos haluat, pääset osallistumaan Vennerin toiminnan kehittämiseen suljetussa fb-ryhmässä. Tervetuloa luomaan hyvinvoinnin tasa-arvoa yhdessä kanssamme! Niin, ja kassinhan voit toki tilata myös itselleen tai tutulle!