Hyvinvointia D-vitamiinista


Tässä vaiheessa teille on varmasti tullut jo tutuksi, että olen luonnollisen, yksinkertaisen ja monipuolisen ruuan puolesta puhuja. Saan usein kysymyksiä ravintolisistä ja superfoodeista. Tämä onkin aihe, josta riittäisi tekstiä erilliseen blogitekstiin. Kyseisenkin keskustelun puitteissa on hyvä pitää mielessä, että hyvinvointi muodostuu useista osa-alueista, yksilöllisyydestä - toisin sanoen kokonaisuudesta.

Ravintolisät eivät korvaa ruokaa, vaan kyse on nimenomaan lisästä, ns. loppusilauksesta. Ravintolisillä voidaan täydentää ruokavaliota. Toinen aspekti, mikä on hyvä huomioida, on miten useimmat meistä keskimäärin syö ja elää arjessa. Fiksu ruokarytmi ja ravitsemussuositusten mukainen monipuolinen lautasmalli eivät välttämättä toteudu päivästä toiseen. Unohtamatta muiden kuormittavien tekijöiden kuten stressin, huonojen yöunien, suoliston kunnon, alentuneen vastustuskyvyn vaikutuksia hyvinvointiimme. Ei ole tarkoitus pyrkiä täydellisyyteen, pikemmin tietynlaiseen yksinkertaisuuteen ja säännöllisyyteen. Tämä koskee myös lisäravinteita. Kaapissa lojuva täydellinen purkkiarsenaali ei tue hyvinvointiamme, jos tuotteita muistetaan syödä kerran puolessa vuodessa tai miten sattuu.

D-vitamiini on poikkeus - ja siksi se on mukana jokaisessa Venner-ruokakassissa 

Yleisesti ottaen on siis hyvä pyrkiä ottamaan vitamiinit talteen ravinnosta, mutta D-vitamiini on tässä selkeä poikkeus. Viime kesästä on vierähtänyt jo kuukausia, joten sen aikana auringosta varastoitunut D-vitamiini on huvennut. Kyseistä vitamiinia on myös haasteellista saada ruuasta, sillä vain muutamat ruuat sisältävät D-vitamiinia. D-vitamiinia saa ravinnosta merkittäviä määriä vain kalasta1.

Miksi D-vitamiini on niin tärkeää? 

D-vitamiini vaikuttaa kehossa monenlaisiin toimintoihin ja buustaa solujen tervettä monin eri tavoin. D-vitamiini tehostaa kalsiumin imeytymistä, tukee luuston terveyttä, parantaa vastustuskykyä, säätelee sokeriaineenvaihduntaa sekä verenpainetta2. Sen riittävä saanti on myös yhdistetty tulehduksellisten suolistosairauksien, sydän- ja verisuonitautien sekä syöpien ennaltaehkäisyyn. Tämän lisäksi D-vitamiini vaikuttaa muun muassa vireystilaan ja mielialaan - pimeään vuodenaikaan koettu kaamosväsymys saattaa olla yhteydessä valon määrän mukana väheneviin d-vitamiinivarastoihin.

Mikäli et ole viime kesän jälkeen altistunut kunnolla auringonvalolle tai jos olet ottanut d-vitamiinia silloin tällöin, on hyvin mahdollista että olosi on uupunut, flunssat tuntuvat tarttuvan sinuun ja mielialasi on alavireinen. Viimeistään nyt korkea aika eheyttää vitamiinivarastoja ja ottaa aurinkovitamiini säännölliseen käyttöön. Tarkista, että käyttämäsi D-vitamiini on D3-muotoa (ei D2), sillä elimistö hyödyntää sen parhaiten! Ja mikäli omat d-vitamiini tasot mietityttävät, asian voi helposti mittauttaa laboratoriossa - ilman lähetettä. 

Vennerin kumppani D-vitamiinin osalta on Sana Sol, ja jokaisesta Vennerin ruokakassista löytyy purkki tehokasta D-vitamiinia tukemaan apua tarvitsevien perheiden hyvinvointia ja voimautumista. Myös jouluna! Lue täältä lisää Vennerin jouluruokakampanjasta, ja tule mukaan varmistamaan hyvinvointia myös vähäosaisempiin perheisiin. Kiitos, kun olet mukana Vennerin joukoissa! 

Aurinkoisia talvipäiviä! Cessi, Vennerin ravintoneuvoja 

 

1 Parkkinen, Kirsti – Sertti, Päivi 2006: Avain ravitsemukseen. Otava, s. 121.

2 Voutilainen, Eeva - Fogelholm, Mikael - Mutanen Marja 2015: Ravitsemustaito. Sanoma, s. 130-132.